Persoonlijke hulpmiddelen

Het schoolrestaurant

's Middags gezellig samen eten

In enkele jaren tijd is het schoolrestaurant erg veranderd. Het lastenboek stelt strenge eisen waardoor de kinderen op school plaatselijke, seizoensgebonden en biologische producten eten. Ze leren nieuwe groenten of peulvruchten kennen en op donderdag Veggiedag ontdekken ze dat een maaltijd zonder vlees ook lekker kan zijn. Langzaam maar zeker wordt hun smaak ontwikkeld. Wij spraken met Laurent Liénard, hulpopvoeder en hulp in het schoolrestaurant.

U werkt nu al 15 jaar in het schoolrestaurant. Is dat een persoonlijke keuze ?

In mijn beroep had ik al altijd te maken gehad met kinderen. Maar ook voeding en alles wat met eten te maken heeft, interesseert mij sinds ik klein ben; het is een passie die ik van mijn moeder heb. Als student, werkte ik al bij een traiteur. Ik houd van alles dat het leven mooi maakt: jeugd, eten, spel, muziek en tekeningen. Ik ben eigenlijk een volwassene die niet vergeten is dat hij een kind geweest is …

Heeft u in de loop der jaren gemerkt dat men anders tegenover de voeding kwam te staan?

Ja, er was een voelbare verandering, zowel op het bord als in het gedrag van de kinderen. Het is belangrijk kinderen op te voeden, hen uit te leggen wat ze eten en hoe het gemaakt wordt… Elke dag, voordat ze beginnen te eten leg ik hen uit wat er in de soep zit of op hun bord ligt. Vandaag heb ik hen over de raap verteld, een groente die vaak stiefmoederlijk wordt behandeld. Wij hebben ook veel over vis uitgelegd en nu eten ze vis zonder morren. Ze kennen ondertussen verschillende soorten vis en weten te zeggen of ze liever koolvis of zalm eten … Informatie is belangrijk.

U volgt ook regelmatig opleidingen…

Inderdaad. TCO, onze schoolleverancier en ook firma die de schoolmaaltijden in Watermaal-Bosvoorde samenstelt, organiseert regelmatig opleidingen voor hun eigen personeel en het schoolpersoneel. Dus ook voor de drie hulpopvoeders die aanwezig zijn tijdens de maaltijden. De maaltijden zijn gevarieerd en er wordt gelet op smaak ontwikkelen, niets verspillen, een goed beheer van de voeding … Dat geeft ons een globaal zicht van wat er op ons bord ligt.

Via deze opleidingen is er soort van dynamiek in ons restaurant ontstaan waaraan iedereen deelneemt: de kinderen, het TCO-personeel, het hulppersoneel … zonder te vergeten dat hier nog een gemoedelijke, familiale sfeer hangt en we elk kind afzonderlijk proberen te benaderen.

De menu's zien er helemaal anders uit: nieuwe groenten of peulvruchten, Veggiedag, het themamenu. Hoe hebben de kinderen op deze nieuwe aanpak gereageerd?

TCO is inderdaad met themamaaltijden beginnen te werken. Zo kregen de kinderen o.a. zoetzuur varkensvlees uit China of een kouskous uit de Maghreblanden voorgeschoteld. In ons restaurant komen kinderen uit alle landen en wij grijpen dat dan ook aan om het land van oorsprong van de ene of de andere in het licht te zetten. De kinderen worden hierbij betrokken, wij vragen hen om te getuigen …  Soms ontstaan hier echte debatten…

Veggiedag was dan weer de gelegenheid om hen bewust te maken van de overmatige vleesconsumptie.  

Het schoolrestaurant heeft ook de strijd tegen verspilling aangebonden…

Inderdaad, de aangeboden schotel is altijd heel evenwichtig samengesteld en de kinderen mogen nooit opnieuw vlees nemen, enkel groenten mogen naar hartenlust worden bijgeladen. Als ze iets niet kennen, dan krijgen ze maar een kleine portie. Vinden ze het lekker, dan scheppen ze opnieuw bij. In het begin van het jaar zijn de kinderen « moeilijk », maar omdat we hen uitleggen wat er in hun bord ligt eten ze uiteindelijk alles. Ik zeg hen ook altijd dat ze het recht hebben om niet alles te lusten maar dat ik hen graag nieuwe dingen laat proeven.  

Zorgt uw aanwezigheid in het schoolrestaurant er niet voor dat het middagmaal een bijzonder moment geworden is voor de kinderen ?

Smaak aanleren, betekent ook dat de kinderen beseffen dat de maaltijd een bijzonder moment is. Zijn hele leven lang en op verschillende momenten, zit de mens ongeacht zijn oorsprong of cultuur aan tafel. Eten dat betekent ook samen zijn. Een schoolrestaurant is een plaats van gezelligheid, samen-leven, solidariteit, wederzijds respect … En we leggen hen ook uit hoe belangrijk evenwichtig eten voor de gezondheid is. Vandaag eten ze beter en alles: zetmeelhoudende producten, eiwitten, groenten.

 

 

Document acties