Identiteitskaart

Wat is de eID?

De eID is de elektronische identiteitskaart van Belgen. Ze bewijst je inschrijving in het Rijksregister (FOD Binnenlandse Zaken) van natuurlijke personen.

Met de eID kan je:

  • je identificeren om je identiteit, nationaliteit, leeftijd… te bewijzen;
  • je elektronisch authentiseren om je identiteit, nationaliteit, leeftijd… digitaal te bevestigen;
  • elektronisch ondertekenen als je meerderjarig bent. Een elektronische handtekening heeft dezelfde wettelijke waarde als een handgeschreven handtekening.

Meer info? Raadpleeg de website van de FOD Binnenlandse Zaken - Identiteit en Burgerzaken.

Procedure voor afgifte

  • Aan het einde van de geldigheidsperiode van je huidige kaart ontvang je een oproepingsbrief in je brievenbus voor de aanvraag van een nieuwe kaart.
  • Meld je persoonlijk aan bij de loketten.
  • Breng je oproepingsbrief mee en een recente pasfoto (max. 6 maanden oud), conform de criteria van de FOD Binnenlandse Zaken (PDF).
  • De identiteitskaart is beschikbaar ongeveer 3 weken na de ondertekening van het basisdocument.
  • De betrokkene ontvangt thuis een persoonlijke envelop met een PIN- en PUK-code. Zodra je deze codes hebt ontvangen, kan je je kaart afhalen met je oude identiteitskaart (attest van verlies of afhaalbewijs van de gemeente), je oproepingsbrief en je codes. Deze codes dienen om de elektronische handtekening op de kaart te activeren en moeten goed bewaard blijven voor later gebruik. De PIN-code (4 cijfers) kan aangepast worden.

Er is geen pasfotocabine in het Gemeentehuis.

Tarieven

  • Gewone procedure: 27,45 €
  • Dringende procedure - eID afgeleverd in Watermaal-Bosvoorde: 127,95 €
  • Dringende procedure - eID afgeleverd bij de FOD Binnenlandse Zaken: 165,95 € 
  • PIN- en PUK-codes: 6,75 €

Nuttige links